Osudové pouto právě vychází

Úsměv po porodu - 5 tipů, jak k němu blíž

Porod je něco, co máme jen my ženy a co nedokáže prožít žádný muž, ač by se třeba na hlavu postavil. Je to dobře nebo špatně? Mohou nám všichni muži světa závidět nebo naopak máme závidět my jim? Mnoho žen mluví o svém porodu jako o životním prožitku. Řada dalších však odchází od porodu doslova jako spráskaný pes. Jak je to možné? A můžeme udělat něco pro to, abychom se cítily skvěle po porodu?

Porodem končí jedna důležitá životní etapa a plynule přechází v druhou, která je snad ještě významnější. O porodu se zpravidla dozvídáme dopředu a může se nám dostat informací vskutku rozličných. Jaké jsou jeho fáze. Co vše musíme absolvovat, než k němu vůbec dojde. Že to může hodně bolet a jaké jsou možnosti se tomu vyhnout. Pojďme si teď ale říct, jak si trochu pomoct, abychom se cítily skvěle v období po porodu.

Úsměv

1. Přirozenost nese ovoce

Naše tělo je od přírody hodně důmyslně nastaveno. Má své mechanismy, jak tlumit bolest, jak vytvářet lásku i jak být ve střehu. První zásada tedy zní – dejte všemu volný průběh. Pokud vás už trochu štvou řeči o přirozeném či normálním porodu, vězte, že mají své opodstatnění. Čím méně se totiž do přirozeného procesu zasahuje, tím je pravděpodobnější, že tělo nastartuje své vlastní pochody správně. A věřte, že je dobře nastaveno.

U mnoha zásahů je jasně popsáno, čím mohou být škodlivé. Jako příklad si můžeme vzít třeba podávání oxytocinu. To je hormon, který vyvolává porodní stahy a tedy i porod samotný. Je to také hormon lásky, který je nesmírně důležitý pro vytvoření vztahu s naším miminkem. Zároveň má také vliv na naši psychickou pohodu. Tělo ho produkuje samo, nicméně velmi často je podáván také umělý. Možná si říkáte, že je to vyjde nastejno, ale ukázalo se, že tomu tak není. Nitrožilně podávaný umělý oxytocin totiž nemá na naši psychiku stejný vliv jako ten přirozeně produkovaný.

Umělý oxytocin má ještě jeden důsledek. Nedokáže vyvolat uvolňování endorfinů tak jako přirozený oxytocin. A nač že jsou endorfiny? Jsou to vlastně přírodní opiáty, které nám pomáhají překonat bolest. A také zlepšují náladu. Určitě je dobře znáte, protože se vyplavují také při fyzickém výkonu a tedy např. při sportu.

A tak tedy – jestliže vše probíhá v pořádku, není na místě porodu nikterak pomáhat.

Mnoho zajímavých informací o přirozeném porodu najdete na stránkách prirozeny-porod.eu .

2. K mámě hned teď

Když už jsme se zmínili o oxytocinu, dáme si ještě pokračování. Další možností, jak zvýšit jeho produkci, je totiž těsný kontakt s dítětem. V přírodě se nestává, že by samice byla ve chvílích po porodu bez svého mláděte. Pokud ano, nevěstí to nic dobrého. Nenechte si tuto možnost ujít. A nezapomeňte do svých plánů zapojit své blízké. Plánujete partnera u porodu? Výborně, dejte mu za úkol, aby dohlédl na to, že bude miminko ihned s Vámi. Bylo prokázáno, že se jedná o velmi citlivé období pro nastavení budoucího vztahu mezi matkou a dítětem.

A proč zde vlastně zmiňujeme oxytocin? Ukázalo se totiž, že nízká hladina oxytocinu v krvi může naznačovat zvýšené riziko vzniku poporodních depresí. Oxytocin je v současné době také intenzivně studován a hledají se nové možnosti pro jeho využití v léčbě psychiatrických onemocnění, jako je sociální fobie, ale i poporodní deprese.

3. Dobré jídlo – ryby nebo len?

Období těhotenství a kojení bývá náročné pro naše tělo, protože z nás roste další tvor. Je tedy nezbytné věnovat se svému jídelníčku o něco důkladněji. Platí zde, že naše tělo upřednostňuje naše dítě před námi, takže důležité živiny jdou hlavně k němu. Heslo „jíst za dva“ už se dnes příliš nenosí, ale skladbě svého jídelníčku se určitě věnujte.

Důležitých složek je mnoho, ale my si povíme o omega3 kyselinách. Jsou totiž důležité pro správné fungování mozku. A to nejen našeho. Dítěti se mozek vytváří a rychle vyvíjí, a tak nám omega 3 kyseliny ve velkém odčerpává. Pokud je vhodně nedoplňujeme, můžeme trpět nedostatkem. A to se odrazí i na naší náladě. Protože omega 3 kyseliny v naší stravě obecně shází, je na místě dávat na ně pozor. Však občas zaznívají i teorie, že jejich nedostatek patří k hlavním příčinám vzniku poporodních depresí. Každopádně jejich vliv na psychiku byl prokázán v řadě studií.

A jak je tedy získat? Omega 3 kyseliny v té správné podobě se vyskytují v tučných rybách. Zařazením do jídelníčku tak rozhodně chybu neuděláte. Pokud ryby nejíte, máte to trochu složitější, ale i to se dá řešit. Významným zdrojem jsou také rostlinné oleje, ovšem jenom některé. Asi nejznámější rostlinný zdroj je lněný olej a lněné semínko. V tomto případě to má naše tělo o něco složitější, protože rostlinné omega3 kyseliny musí pro další využití ještě zpracovat. Doporučuje se kombinace s jídlem obsahujícím bílkoviny, jako je jogurt nebo žervé.

Na trhu je celá řada potravinových doplňků, ale názory na jejich účinnost se různí. Největší část své pozornosti tedy věnujte především své stravě.

4. Všichni na pomoc

Období po porodu patří mezi ta nejnáročnější a je dobré se na to připravit. Zapojte do pomoci, koho jen můžete. Usnadníte si život a ostatním to neublíží. Občas se v našem okolí může vyskytnout zvláštní osoba, která tvrdí, že o pomoc škemrají jen slaboši a správná ženská všechno zvládne sama. Ovšem správná ženská především ví, že to zvládat všechno sama nemusí. A rozhodně to není žádná ostuda.

5. Mezi svými

V řadě společenství je mateřství záležitostí ryze ženskou a pro novopečenou matku je velkou podporou místní komunita žen. My žijeme trochu jiným životním stylem, ale není důvod uzavírat se svému okolí a především svým blízkým. Pro novopečenou mámu je více než kdy jindy důležité, aby se cítila v bezpečí. A k tomu mohou blízcí lidé vydatně napomoct.

Pokud tedy máte možnost být po porodu ve společnosti někoho, s kým se cítíte dobře, neváhejte a příležitost využijte. Bude vás na náročné období více a to se vždycky počítá.

Druhou, podobně přirozenou variantou, je trávit svůj čas ve společnosti žen s podobně starými potomky. Někdo to má blízko ke kamarádce, která se zrovna také stala mámou. Někdo to má trochu složitější. Na to naštěstí myslely již mnohé před námi, a tak máme k dispozici poměrně bohatou síť mateřských center. Svým pojetím se určitě od sebe liší, ale základ je stejný – můžeme se zde setkávat s maminkami v podobné situaci. A to je někdy fajn. Na stránkách Sítě mateřských center můžete pohledat, zda se nějaké vyskytuje ve vaší blízkosti.

A pokud se na to náhodou necítíte, nevadí. Řiďte se tím, co vám dělá dobře. Všichni naštěstí nejsme stejní a ne každý rád tráví svůj čas ve společnosti ostatních nebo řešením mateřských záležitostí.

Zdroje

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit