hlavickanovadoplnena

Poporodní deprese

Poporodní deprese patří mezi časté komplikace, které vás mohou potkat v náročném období po narození miminka. K určitému zhoršení nálady dochází u většiny žen, může se ale stát, že se u vás zabydlí na delší dobu.

A jaká jsou tedy čísla?

Podle statistik se poporodní deprese vyskytuje zhruba u 10-15 % maminek. Nejčastěji se projeví v období 6-12 týdnů po porodu. Může to být ale i dříve nebo dokonce později. Jako pomůcka se uvádí časové období 14 dnů – pak už by se měla vaše nálada pomalu lepšit. A jestliže zlepšení nepřichází, je namístě vyhledat pomoc. S největší pravděpodobností se vám pak brzy uleví.

Jak poporodní depresi poznat?

Pokud vás poporodní deprese skutečně potká, pravděpodobně poznáte, že je něco špatně. Svět se jeví černě a najednou vás netěší vůbec nic. Jste příšerně unavená, dá se říct skoro vyčerpaná. Cítíte se nejistě ve své nové roli a trápí vás výčitky. Máte pocit, že jste špatná matka. Můžete mít dokonce pocit, že své miminko nemáte ráda. Může vás i zaplavit strach. Připadá vám, že váš dosavadní život skončil a už nikdy nebude lépe.

Asi ta vůbec nejdůležitější informace ale zní – nic z toho, co cítíte, není důsledkem vaší nedokonalosti. Jen vás dohnala poporodní deprese. A ta zase odejde, když tomu trochu pomůžete.

Aby toho nebylo málo, přidávají se k depresi i další potíže. Maminky jsou natolik pohlcené černými myšlenkami, že začne klesat jejich schopnost pečovat o miminko. Časté je také nechutenství a následné hubnutí, z kterého ale kupodivu nemají radost.

Každopádně nic z toho není vina lenosti nebo neschopnosti. Je to důsledek onemocnění a tak je také potřeba se k celé situaci postavit.

Přehled možných příznaků

  • vznětlivost a popudlivost
  • nedostatek zájmu o miminko
  • nechutenství a nespavost
  • pláč a smutek
  • pocity viny, studu a beznaděje
  • ztráta radosti z dříve oblíbených činností
  • sebevražedné myšlenky

Lze poporodní depresi změřit?

Pro posouzení stavu maminky existuje i pomůcka, která se jmenuje Edinburgská škála poporodní deprese. Jedná se o test s deseti otázkami, na které maminky odpovídají. Výsledkem je pak doporučení, jak postupovat dál a zda kontaktovat odborníka. Jde každopádně jenom o doporučení a pokud má maminka pocit, že něco není v pořádku, je potřeba se obrátit na odborníka tak jako tak.

A jak takový test vypadá? Pokud umíte anglicky, můžete se otestovat přímo online. Je pravděpodobné, že se zde test časem objeví i česky. V podstatě posuzujete své pocity na připravené stupnici v období posledních 7 dnů.  A co je důležité? Vaše schopnost se smát, pocity úzkosti, strachu, smutku, ale i viny. Zda jste schopná se na něco těšit nebo jak se vám spí.

Aktualizace (14. 4. 2018) - Edinburgská škála poporodní deprese se dočkala svého českého překladu. Najdete ji na webu sestinedelky.cz.

Co s poporodní depresí?

Nejlepší způsob, jak překonat poporodní depresi, je vyhled pomoc odborníka. Může to být praktický doktor, psycholog i psychiatr. V zásadě se používají dvě metody – léky a psychoterapie, ideálně pak kombinace obojího. Důležité je také věnovat pozornost vyvážené stravě,

Kam pro pomoc?

Jaké jsou vyhlídky na zlepšení poporodní deprese?

Pokud maminka vyhledá odbornou pomoc, je téměř jisté, že jí bude brzy lépe. A jak to víme? Za dobu fungování Úsměvu mámy jsme v kontaktu s desítkami maminek, které s nám sdílejí své příběhy.

Chcete vědět, jak se poporodní depresí popraly jiné maminky?

Obraťte se na naše koordinátorky, které se rády podělí o své zkušenosti.

Zdroje:

Práško, J., Psychoterapie poporodních depresí

www.postpartum.net

 

 

Přidat komentář


Bezpečnostní kód
Obnovit